Aquesta última entrada proposa una millora del plantejament de l'assignatura per les pròximes promocions. En cap moment pretén dir que el que s'hagi fet en l'assignatura no hagi estat acertat, ja que la materia en si, la tria de les eines i el plantejament de la temàtica crec que ens ha deixat a tots els alumnes satisfets. Realment evoluciona molt tot aquest món, és una temàtica que s'actualitza constantment i veiem un gran coneixement per part del professorat de les tecnologies emergents i els sistemes desenvolupats. Tot i així, com ja he dit, aquesta entrada proposa optimitzacions a partir del que s'ha entès en l'assignatura.
La competència digital, com hem vist, és molt important a l'hora de plantejar aquesta temàtica. A part de conèixer el concepte, l'assignatura ha tingut la intenció de que ens n'adonéssim de quina era la nostra competència digital, i millorar-la amb ensenyant diferents èines que son completen els grups de material educatiu. Tot i així, el defecte des del meu punt de vista ha estat que, la manera de avaluar com apreníem cada eina, era interpretant-la i reflexionant sobre aquesta en un escrit, més o menys hipertextual, en una eina ja utilitzada fa 4 anys en una altra assignatura, el blog. Això ha fet que el grau de motivació disminueixi perquè no ha agafat per l'avaluació els resultats d'aprofundir en l'eina i fent un aprenentatge, sinó que s'ha deixat a mitges per completar-ho de manera feixuga i sense ganes en un blog. Aquesta visió és clarament compartida per un gruix important dels estudiants.
La manera de millorar aquest aspecte és modificant el disseny d'avaluació, centrant-lo en els resultats aconseguits amb les èines. Les sesions es plantejarien d'aquesta manera:
Els primer moments, tractarà de conèixer el concepte de competència digital i es crea el blog, i es fa la reflexió. Primera entrada com s'ha fet anteriorment i es pot explicar delicious i symbaloo, però no és indispensable la seva utilització.
El segon bloc ja son les eines. Per tal de que motivin a utilitzar-les les entrades al blog son els resultats del que s'ha creat amb l'eina. Si s'arpen el llibre digital, s'ha de fer una pagina o dues que expliquin breument que és el llibre digital. Si es fa un programa de radio, es planteja la temàtica la sessió anterior o amb lectures o video-explicacions, i el dia que toca radio es porta preparat ja un text explicant els beneficis d'utilitzar la radio com eina d'ensenyament i s'enregistra i es publica al blog. Si es fa els la realitat augmentada, que primer es faci l'ectura o video-explicacions, i que a classe es desenvolupi una activitat de realitat augmentada amb QR o amb altres sistemes, incloent el QR al blog. El mateix ambels fab-lab, i amb altres eines.
A l'avaluació s'exigeix un mínim d'entrades, que no siguin necessariament escrites, poden ser exposades gràcies al desenvolupament fet amb l'èina. Donaria molt més joc. Es pot fer l'assignatura divertida, interactiva i motivadora amb aquests petits canvis. L'assignatura té un potencial increïble. És l'últim any de carrera i portem molts anys escrivint, hem de disfrutar-la sota els criteris que l'assignatura defensa. Un blog si s'utilitza com si fos un portafoli de paper amb links, acaba sent el sistema de sempre amb molt poca innovació, com un llibre digital mal aplicat. A més a més, pel treball final ja s'haurien fet algunes pràctiques i tindríem una mínima experiència d'eines.
Espero que l'escrit sigui enriquidor i serveixi per reflexionar sobre com es planteja l'assignatura, i quedi clar que el que dic ho dic gràcies al coneixement que aquesta m'ha brindat.
L' autoavaluació, com su nom indica, es refereix als teus aprenentatges a l'assignatura. No era pas una avaluació de l'assignatura. Tot i que prenc nota dels teus comentaris, la teva reflexión no m'aporta cap evidència del que has après, finalitat primera d' aquesta avaluació.
ResponderEliminar